Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hakowanie pociągów.
#1
0
Z rodzimego podwórka.
W skrócie:
Prawdopodobnie (bo nie zostało to chyba jeszcze udowodnione) producent polskich pociągów postanowił wprowadzić blokadę w oprogramowaniu pociągów polegającą na tym, że jeśli pociąg będzie znajdował się przez dłuższy czas w danej lokalizacji to zablokuje możliwość uruchomienia pociągu. Tymi lokalizacjami były firmy zajmujące się przeglądami pociągów. W domyśle producentowi zależało na ograniczeniu konkurencji aby tylko oni mogli serwisować własne pociągi.

https://zaufanatrzeciastrona.pl/post/o-t...-pociagow/
https://zaufanatrzeciastrona.pl/post/jak...tej-afery/
Cytat:Pociąg produkcji polskiej firmy nagle zepsuł się w trakcie serwisu. Fachowcy byli bezradni – pociąg był w porządku, tylko nie chciał jechać. W ostatnim odruchu desperacji na pomoc wezwano zespół Dragon Sector, którego członkowie znaleźli cuda, o których nie śniło się maszynistom.


https://www.youtube.com/watch?v=LRrLTTQ0hCk
Cytat:Jak się pracuje na kolei — już nic nie powinno dziwić, ale czasami dzieje się coś takiego, co nawet mi nie mieści się w głowie.

Aktualizacja:
Okazuje się, że sprawa trafiła do sądu ale nie tak jakbyśmy to sobie życzyli, bo to producent jest pozywającym Smile
https://www.gazetaprawna.pl/wiadomosci/k...kDzHplGEXA

A tu ostatni rozwój spraw na sali sądowej:
https://obserwatorlogistyczny.pl/2024/09...skarzenia/
Odpowiedz
#2
0
W mojej opinii, po opublikowanych informacjach (także z zespołów sejmowych) jasno można stwierdzić, że Newag chciał mieć monopol i co gorsza, nie było to na zasadzie - wszędzie wrzucamy taką blokadę. W praktyce były różne rodzaje blokad (na pewno lokalizacja, sztywna data, liczba dni wyłączenia) i nie było tak, że w każdym pojeździe były wszystkie na raz.
Kernel: 6.2.0-32-generic x86_64 Desktop: Xfce 4.18.1 Distro: Debian GNU/Linux 12 (bookworm)
Odpowiedz
#3
0
O tych informacjach z zespołów sejmowych to bym poczytał jakbyś rzucił jakimś linkiem Smile
Wszystko wskazuje na Newag, jednak wiadomo, dopóki nic nie udowodniono to nie będę się bawił w samosądy Smile.

Te podlinkowane artykuły wspominają o typach blokad i nieumiejętnej ich implementacji np. data 21 dnia miesiąca Big Grin
To, że pojazdy miały różne blokady to też tam wyjaśniono, że takie zmiany następowały po wizytach serwisanta Newagu lub wizytach pociągu w Newagu, więc nie mogli robić tego zdalnie, choć odkryto w elektronice pociągu modem GSM więc, kto wie jakie były plany, może zdalna aktualizacja oprogramowania choć mogła to być równie dobrze zwykła linia do celów diagnostyki i monitoringu.
Odpowiedz


Skocz do:




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 2 gości