0
Witam, w związku z tym, że w nowych wersjach Ubuntu domyślnym serwerem wyświetlania jest Wayland trzeba się przygotować na to, że część aplikacji będzie trzeba przepisać pod Wayland. Niby jest coś takiego jak XWayland ale nie zawsze działa poprawnie ze wszystkimi programami.
Domyślam się, że niedługo XFCE, MATE, Cinnamon będzie przepisany pod Wayland.
Chciałbym stworzyć aplikację kliencką OpenGL. Ale nie wiem jakie nagłówki załączyć, żeby skorzystać z funkcji OpenGL bez instalacji dodatkowych bibliotek.
Ewentualnie mogę skorzystać z OpenGL ES, też nie wiem jakich nagłówków oraz bibliotek użyć.
Przede wszystkim chodzi mi o to, żeby wszystko działało na sesji Wayland.
Tutaj są pokazane warstwy i używane protokoły do komunikacji z poszczególnymi warstwami:
Pełny OpenGL nie wymaga EGL (W takim razie jak on działa bez tworzenia okna?)
Moje pytania co dot. protokołu Wayland:
-Czy mogę łączyć przy pomocy EGL, OpenGL z systemem okien Wayland? (Czy Wayland obsługuje OpenGL?)
-Jakich nagłówków muszę użyć, żeby skorzystać z funkcji EGL oraz OpenGLES?
-Czy muszę instalować/kompilować jakieś biblioteki, żeby użyć funkcji OpenGLES oraz EGL?
Aktualizacja:
-Zmieniłem z "EGL - to jest kod kleju który pośredniczy między API takimi jak OpenGL, OpenGLES, OpenGLVG." na "EGL - to jest kod kleju pośredniczący między intefrejsami API takimi jak OpenGL, OpenGL ES, OpenGL VG a systemem okien." (Wprowadzało to w błąd użytkowników forum, po prostu początkowo źle zrozumiałem koncepcję EGL, a prostuje.)
-Bardzo prosiłbym administrację o zmianę tytułu wątku na "Wayland - Pełny OpenGL"
Informacje:
OpenGL ES to podzbiór pełnego OpenGL dla urządzeń wbudowanych. "Embedded Systems"
EGL - to jest kod kleju pośredniczący między intefrejsami API takimi jak OpenGL, OpenGL ES, OpenGL VG a systemem okien.
W skrócie EGL łączy API OpenGL z systemem okien. Coś podobnego na wzór GLX (X window system) oraz WGL (Windows)
Przydatne linki:
https://unix.stackexchange.com/questions...-of-opengl
https://pl.wikipedia.org/wiki/OpenGL_ES
https://pl.wikipedia.org/wiki/EGL
https://pl.wikipedia.org/wiki/GLX
https://en.wikipedia.org/wiki/WGL_(API)
Domyślam się, że niedługo XFCE, MATE, Cinnamon będzie przepisany pod Wayland.
Chciałbym stworzyć aplikację kliencką OpenGL. Ale nie wiem jakie nagłówki załączyć, żeby skorzystać z funkcji OpenGL bez instalacji dodatkowych bibliotek.
Ewentualnie mogę skorzystać z OpenGL ES, też nie wiem jakich nagłówków oraz bibliotek użyć.
Przede wszystkim chodzi mi o to, żeby wszystko działało na sesji Wayland.
Tutaj są pokazane warstwy i używane protokoły do komunikacji z poszczególnymi warstwami:
Pełny OpenGL nie wymaga EGL (W takim razie jak on działa bez tworzenia okna?)
Moje pytania co dot. protokołu Wayland:
-Czy mogę łączyć przy pomocy EGL, OpenGL z systemem okien Wayland? (Czy Wayland obsługuje OpenGL?)
-Jakich nagłówków muszę użyć, żeby skorzystać z funkcji EGL oraz OpenGLES?
-Czy muszę instalować/kompilować jakieś biblioteki, żeby użyć funkcji OpenGLES oraz EGL?
Aktualizacja:
-Zmieniłem z "EGL - to jest kod kleju który pośredniczy między API takimi jak OpenGL, OpenGLES, OpenGLVG." na "EGL - to jest kod kleju pośredniczący między intefrejsami API takimi jak OpenGL, OpenGL ES, OpenGL VG a systemem okien." (Wprowadzało to w błąd użytkowników forum, po prostu początkowo źle zrozumiałem koncepcję EGL, a prostuje.)
-Bardzo prosiłbym administrację o zmianę tytułu wątku na "Wayland - Pełny OpenGL"
Informacje:
OpenGL ES to podzbiór pełnego OpenGL dla urządzeń wbudowanych. "Embedded Systems"
EGL - to jest kod kleju pośredniczący między intefrejsami API takimi jak OpenGL, OpenGL ES, OpenGL VG a systemem okien.
W skrócie EGL łączy API OpenGL z systemem okien. Coś podobnego na wzór GLX (X window system) oraz WGL (Windows)
Przydatne linki:
https://unix.stackexchange.com/questions...-of-opengl
https://pl.wikipedia.org/wiki/OpenGL_ES
https://pl.wikipedia.org/wiki/EGL
https://pl.wikipedia.org/wiki/GLX
https://en.wikipedia.org/wiki/WGL_(API)