Jenot
Gość
Miernik podziękowań 0%
26-04-2019, 21:36
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 27-04-2019, 13:37 przez dedito.)
1 "Będzie Pan zadowoloooony"
Z grami nie jest najgorzej - jeśli karta graficzna w Twoim laptopie obsługuje API Vulkan, to praktycznie cała biblioteka Steam jest dostępna.
Dyskusja wydzielona z oryginalnego wątku na temat "przygotowania do instalacji" https://forum.linuxmint.pl/showthread.php?tid=213.
Liczba postów: 4 233
Liczba wątków: 76
Dołączył: Dec 2018
Reputacja:
System: Inny
Środowisko graficzne: Xfce
Architektura CPU: 64bit
Inny System: Debian testing/sid
Miernik podziękowań 39%
0 (26-04-2019, 21:36)Jenot napisał(a): Z grami nie jest najgorzej - jeśli karta graficzna w Twoim laptopie obsługuje API Vulkan, to praktycznie cała biblioteka Steam jest dostępna. Możesz szerzej wyjaśnić, dlaczego akurat obsługa api vulkana gwarantuje obsługę, praktycznie, całej biblioteki Steama?
Liczba postów: 74
Liczba wątków: 9
Dołączył: Feb 2019
Reputacja:
System: 19.3 Tricia
Środowisko graficzne: Cinnamon
Architektura CPU: 64bit
Miernik podziękowań 1%
26-04-2019, 23:11
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 26-04-2019, 23:12 przez Karpiu.)
1 (26-04-2019, 22:24)dedito napisał(a): (26-04-2019, 21:36)Jenot napisał(a): Z grami nie jest najgorzej - jeśli karta graficzna w Twoim laptopie obsługuje API Vulkan, to praktycznie cała biblioteka Steam jest dostępna. Możesz szerzej wyjaśnić, dlaczego akurat obsługa api vulkana gwarantuje obsługę, praktycznie, całej biblioteki Steama?
Chodzi o protona - valve połączył dxvk i wine w jedną całość, dzięki czemu directx jest tłumaczone na api vulkan "w locie" oficjalna lista gier wspieranych cały czas rośnie a dodatkowo w ustawieniach natywnego klienta steam można zaznaczyć opcję żeby proton był używany dla każdej gry - odblokowuje to możliwość instalacji i uruchamiania wtedy wszystkiego co mamy w bibliotece(wygląda to tak jak zawsze - żadnych dodatkowych okien czy grzebania w konfiguracjach) ale nie gwarantuje że gra się włączy albo będzie grywalna, na stronie ProtonDB można zobaczyć co już chodzi a także można zgłaszać własne spostrzeżenia.
Z tego względu vulkan musi być wspierany przez kartę graficzną.
Oczywiście minusem jest to że zazwyczaj traci się trochę fpsów ale z tego co czytałem to jest parę gier, które w ten sposób na linuxie mają więcej fpsów niż na windowsie
Jenot
Gość
Miernik podziękowań 0%
0 Cytat:Z tego względu vulkan musi być wspierany przez kartę graficzną.
Oczywiście minusem jest to że zazwyczaj traci się trochę fpsów ale z tego co czytałem to jest parę gier, które w ten sposób na linuxie mają więcej fpsów niż na windowsie
Pod Windowsem nie gram, stoi on w zasadzie tylko do obsługi kilku programatorów, które nie mają obsługi pod linuksem więc straty FPS nie jestem w stanie potwierdzić. Zresztą moja karta graficzna ma spory zapas mocy, a gry w które gram nie są zbyt wymagające.
W Steam wystarczy zapisać się do betatestów i dostaniesz wersję ze Steam Play - to właśnie obsługa Vulkana. Moja biblioteka gier nie jest zbyt duża, ale to w co gram działa prawie idealnie (Atom RPG, Fallout New Vegas, Wiedźmin 1). Jedyna niedogodność to nieco zbyt czuła mysz w Falloucie.
jury
Gość
Miernik podziękowań 0%
0 (27-04-2019, 11:05)Jenot napisał(a): Cytat:Z tego względu vulkan musi być wspierany przez kartę graficzną.
Oczywiście minusem jest to że zazwyczaj traci się trochę fpsów ale z tego co czytałem to jest parę gier, które w ten sposób na linuxie mają więcej fpsów niż na windowsie
Pod Windowsem nie gram, stoi on w zasadzie tylko do obsługi kilku programatorów, które nie mają obsługi pod linuksem więc straty FPS nie jestem w stanie potwierdzić. Zresztą moja karta graficzna ma spory zapas mocy, a gry w które gram nie są zbyt wymagające.
W Steam wystarczy zapisać się do betatestów i dostaniesz wersję ze Steam Play - to właśnie obsługa Vulkana. Moja biblioteka gier nie jest zbyt duża, ale to w co gram działa prawie idealnie (Atom RPG, Fallout New Vegas, Wiedźmin 1). Jedyna niedogodność to nieco zbyt czuła mysz w Falloucie.
Muszę się wtrącić, bo jeszcze niektórzy uznają, że Steam Play jest jedyną platformą do grania na linuksie w Windowsowe gry
Generalnie nie wiem czym jest Steam Play ( tzn wiem teoretycznie, ale nie empirycznie ) a na linuksie gram ( jak i moja była żona, a ona potrafi grać więcej niż ja ) w Windowsowe ( oczywiście nie tylko, bo coraz więcej gier wychodzi natywnie ) od ponad dekady i jest naprawdę przyzwoicie. Używam do tego praktycznie tylko i wyłącznie czystego Wine, czasem tylko nakładki Playonlinux, bo ma bardzo przyjaźnie zrobioną "wielowersjowość" wine, a niektóre gry lepiej działają na jakiejś starszej wersji wine.
A swoją drogą, to te gry które podałeś lepiej kupić na naszej polskiej platformie GOG, bo nie mają DRMu. Ja osobiście omijam Steama właśnie ze względu na DRM. Niemniej faktem jest, że jest to ( póki co, bo Epic zaczyna mu zagrażać ) największa platforma cyfrowej dystrybucji gier, więc i tych gier tam jest najwięcej w porównaniu do GOGa czy jakiejkolwiej innej platformy.
No i oczywiście żadna z tych gier co podałeś ( nie jestem pewien tylko co do Atom'a ) na pewno nie wymaga DXVK ( czyli też i Steam Play'a ) i normalnie działa na "zwykłym" wine. Generalnie Steam Play, to nic innego jak Wine z DXVK, nic więcej.
Edit:
Dobra, coś mi ten Atom nie pasował, ale nie miałem jak sprawdzić jak pisałem powyższe. Sprawdziłem teraz i na Steamie ( i GOGu ) ta gra jest dostępna natywnie na linuksa, więc jeśli grasz na wersji windowsowej przez Protona, to lepiej przełącz sobie na wersję linuksową
Liczba postów: 336
Liczba wątków: 27
Dołączył: Dec 2018
Reputacja:
System: Inny
Środowisko graficzne: KDE
Architektura CPU: 64bit
Inny System: Debian
Miernik podziękowań 3%
27-04-2019, 13:35
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 27-04-2019, 13:47 przez ciastek1981.)
Liczba postów: 4 233
Liczba wątków: 76
Dołączył: Dec 2018
Reputacja:
System: Inny
Środowisko graficzne: Xfce
Architektura CPU: 64bit
Inny System: Debian testing/sid
Miernik podziękowań 39%
27-04-2019, 13:46
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 27-04-2019, 14:17 przez dedito.)
0 (27-04-2019, 11:46)jury napisał(a): No i oczywiście żadna z tych gier co podałeś ( nie jestem pewien tylko co do Atom'a ) na pewno nie wymaga DXVK ( czyli też i Steam Play'a ) i normalnie działa na "zwykłym" wine. Generalnie Steam Play, to nic innego jak Wine z DXVK, nic więcej.
Tu nikt nie mówił, że wymaga.
Tu chodzi o to, że zamiast dokonywać translacji directx na opengl, robią to na vulkana, co wg tego co piszą, daje lepszą wydajność.
Zacytuję tu swoje materiały:
Cytat:Jedną z pierwszych nowości w roku 2018 było wydanie stabilnej wersji 3.0 narzędzia Wine, która wprowadza obsługę Direct3D w wersji 10 i 11.
Drugą z nowości w roku 2018 było wydanie nowego narzędzia DXVK dokonującego translacji Direct3D 11 na Vulkan.
Ta ostatnia nowość pokazała też, że wydajność tego narzędzia przewyższa, a w niektórych przypadkach znacznie, rozwiązania stosowane w Wine.
Trzecią nowością w roku 2018 było wprowadzenie narzędzia Proton ,zmodyfikowanej wersji Wine, które wprowadza możliwość uruchamiania gier Windows z poziomu linuksowego klienta platformy Steam.
To było w 2018, kiedy Wine jeszcze nie obsługiwało translacji do Vulkana (bez dxvk).
Jeśli chodzi o obsługę Vulkana w Wine, to pojawiła się ona dopiero w styczniu tego roku w wersji 4 wine umożliwiając translację z D3D12.
https://www.winehq.org/news/2019012201
Cytat:Wine 4.0 Released
January 22, 2019
The Wine team is proud to announce that the stable release Wine 4.0 is now available.
This release represents a year of development effort and over 6,000 individual changes. It contains a large number of improvements that are listed in the release notes below. The main highlights are:
Vulkan support.
Direct3D 12 support.
Game controllers support.
High-DPI support on Android.
The source is available now. Binary packages are in the process of being built, and will appear soon at their respective download locations.
Nie wiem jak to wypada w porównaniu z dxvk, ma ktoś już jakieś rozeznanie?
Z tego co widzę w wersji 4.6 wine zaczęli już pracować na wsparciem dla starszych wersji Directx D3D.
Widzę, że parę miesięcy braku zainteresowania z mojej strony tematem i już tak wiele się zmieniło.
https://www.winehq.org/news/
https://www.phoronix.com/scan.php?page=n...-Exploring
Liczba postów: 336
Liczba wątków: 27
Dołączył: Dec 2018
Reputacja:
System: Inny
Środowisko graficzne: KDE
Architektura CPU: 64bit
Inny System: Debian
Miernik podziękowań 3%
27-04-2019, 14:03
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 27-04-2019, 14:09 przez ciastek1981.
Powód edycji: Wielbłąd ortograficzny.
)
Liczba postów: 4 233
Liczba wątków: 76
Dołączył: Dec 2018
Reputacja:
System: Inny
Środowisko graficzne: Xfce
Architektura CPU: 64bit
Inny System: Debian testing/sid
Miernik podziękowań 39%
27-04-2019, 14:31
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 27-04-2019, 14:35 przez dedito.)
jury
Gość
Miernik podziękowań 0%
0 (27-04-2019, 14:03)ciastek1981 napisał(a): Edyta: Czyli Lutris to taki menadżer do wine + esync + dxvk , ale bez steam
No trochę nie do końca. Osobiście nie próbowałem Lutrisa, ale z tego co czytałem o nim, to fakt, to taki manager, ale nie tylko do wine. To jest niby taki manager do gier ogólnie: natywnych, przez wine ( włączając Steam, Epic, Humble Store, GOG ... ) przez emulatory przeróżne, i tak dalej. Generalnie to ma być taka platforma/wybieraczka do gier. Ja to widzę jako taki Playonlinux, ale nie skupiony wyłącznie na wine, i tak jak w Playonlinux nie trzeba nic konfigurować, są przygotowane gotowe skrypty, które się uruchamia i one wszystko instalują i konfigurują. Muszę to kiedyś spróbować z ciekawości.
Edit:
dedito mnie uprzedził, można usunąć ten wpis
|